Voorstellen en help mij even op weg :-)

Hier kunt u zichzelf even voorstellen, is altijd fijn te weten met wie we contact hebben op dit forum.
Plaats reactie

Topic author
christofh
Belgium

Voorstellen en help mij even op weg :-)

Bericht door christofh » 03 feb 2019, 20:08

Dag beste Linux gebruikers.

In het verleden (10 a 20 jaar gelden) heb ik wel eens een Linux distributie getest zoals SuSe, RedHat, Debian om steeds tot de ontdekking te komen dat het veel te omslachtig en gebruiksonvriendelijk was. Bij de opkomst van MacOSX jaren geleden (de overstap naar unix gebaseerde kernel) heb ik het Linux verhaal afgesloten.

Echter kort geleden heb ik uit nieuwsgierigheid toch nog eens een Linux distributie uitgetest.
Ik installeerde Ubuntu op een notebook en was aangenaam verrast, alles werkte meteen out of de box ! :-) Alle hardware werd automatisch erkent en correct geïnstalleerd ! Wat een ervaring !

Ook een paar minpuntjes, zoals externe apparatuur, bv. mijn Brother MFC-6490CW via wifi aan de praat krijgen is een ware nachtmerrie. Het erkennen en installeren van het toestel als printer ging vrij vlot, het erkennen en installeren van hetzelfde toestel als scanner is echter een ramp ! Het configureren van sane-backend via terminal… pfff, lees maar eens op het net hoeveel mensen hier een probleem mee hebben… De scanner is nog steeds niet werkzaam, dat verhaal heb ik momenteel tijdelijk opgegeven en zal later wel zien wat ik er mee ga doen. (extra info: OS Ubuntu 18.04.1 LTS)

Momenteel gebruik in de Ubuntu notebook voor mail/web enz… en zelfs mijn echtgenote (totale pc noob) werkt nu op een Ubuntu en is daar zeer tevreden over. Ikzelf ben er ook heel tevreden over en de gebruikservaring is zeer goed.

Bijna 30 jaar ben ik werkzaam in de grafische sector, van ontwerp tot en met het druktechnisch in orde maken van de grafische bestanden. Voor werk ben ik nog steeds aangewezen op MacOs en Windows programma's, al heb ik het idee opgevat om ook hier eens een alternatieve workflow voor op poten te zetten en te kijken of dit haalbaar is. Natuurlijk wil ik het warm water niet opnieuw uitvinden, wellicht zullen anderen dit ook wel al eens gedaan hebben, alleen ken ik mijn weg (nog) niet in de Linux wereld/forums, de talloze verschillende distributies met al hun eigen voor en nadelen, de applicaties, enz… maar ik moet toch ergens starten.

Momenteel ben ik op de Ubuntu de programma’s zoals Gimp, Inkscape, Vectr enz aan het uittesten/onderzoeken in hun mogelijkheden, maar ik ben er van overtuigd dat er nog genoeg alternatieven zijn, die ik alleen nog moet ontdekken.

Maar ik heb echter mijn beperkingen, zoals bv de terminal waar ik echt een total noob in ben en als ik dan ga kijken op het web voor een Linux workstation opleiding/cursus dan vind ik er geen (wel genoeg opleidingen in Network sector waar steeds een module Linux inzit, maar waar ik echter niks mee ben). Ik heb echter 2 boeken besteld die eerdaags zullen arriveren (“Ubuntu Unleashed 2019 Edition” en “Aan de slag met Linux voor LPIC-1, 6de druk”) en hopelijk kom ik hiermee al een eind op weg...

Zoals reeds eerder vermelde, ben ik in de Linux wereld een starter en is de kans reëel dat ik hier open deuren aan het intrappen ben. Alle mogelijke info om mij een beetje op weg te helpen is welkom en al bij voorbaat mijn dank !

Groeten,
Christof

d'anvers
Site Admin
Belgium

Re: Voorstellen en help mij even op weg :-)

Bericht door d'anvers » 03 feb 2019, 20:21

Hoi Christof,
Van harte :Welcome: op het forum :D
Inderdaad is Linux wel beter geworden als 20 jaar geleden.
Ook leuk dat je vrouw verkoçht is aan Ubuntu(mag ook lid worden) :Thumbsup:
En als je vragen hebt,je niet inhouden hoor ..gewoon stellen en we doen ons best om je te helpen ;)
Mvg
d'anvers
Afbeelding
[
Zij die weinig denken, vergissen zich heel veel.

Linuxhendrik
Site Admin
Belgium

Bericht door Linuxhendrik » 03 feb 2019, 23:26

Hoi dag Christofh,

Van harte welkom in dit forum. :Welcome:
Om maar ergens mee te kunnen beginnen stel ik u graag AlternativeTo voor.
Daarin kunt u uw favoriete programma invullen en op de knop "Find" klikken.
U krijgt dan verschillende alternatieve programma's te zien voor Linux als wel ook voor Windows of MacOs.

En natuurlijk kunt u bij ons elke vraag stellen over Linux en wij zullen van onze kant ons best doen om die zo eenvoudig mogelijk te beantwoorden ook al is het in de terminal te doen of zelfs grafisch ondersteund.

:succes:
Om een ster te bereiken hebt u een droom nodig. Om een droom te hebben hebt u levenskracht nodig.
Om zoveel levenskracht te hebben hebt u een wil nodig en die komt vanuit je hart. ;) Zei John Kelly :P

Topic author
christofh
Belgium

Bericht door christofh » 04 feb 2019, 18:56

Hoi, bedankt voor het warm onthaal !

Vandaag zijn de 2 boeken toegekomen, ga er meteen mee aan de slag :-)

ivm de opmerking configuren van Sane om de scanner aan de praat te krijgen, heb van kennis die een tip doormailde, dat blijkbaar de bestanden van Brother in een verkeerde map worden geplaatst en met het volgende commando in de terminal te plakken werk Sane & XSane nu wel :-)
Command : sudo cp /usr/lib64/sane/libsane-brother* /usr/lib/x86_64-linux-gnu/sane
link: https://support.brother.com/g/s/id/linu ... =on#f00108

Dat is dus 1 min-puntje minder dan :-)

Groeten,
Christof

Linuxhendrik
Site Admin
Belgium

Bericht door Linuxhendrik » 04 feb 2019, 19:04

Hoi beste Christof,

Fijn dat de scanner nu werkt en bedankt om de oplossing ook meteen mee te geven. :goe bezig:
Om een ster te bereiken hebt u een droom nodig. Om een droom te hebben hebt u levenskracht nodig.
Om zoveel levenskracht te hebben hebt u een wil nodig en die komt vanuit je hart. ;) Zei John Kelly :P

Plaats reactie